חופש התנועה עם מדונה אלחוטית

אמנים רבים המעוניינים להעלות הופעה או קונצרט שיכלול מגוון מאומנויות הבמה כמו שירה, ריקוד ומשחק, נתקלים בקושי די גדול בעת התכנון והביצוע. זהו אמנם לא יותר מקושי טכני, אך הוא מהווה הגבלה כה גדולה, עד כי עלול להיות ההבדל הדק בין מופע מוצלח ללא. קושי זה הוא הקושי לנוע על מרחב הבמה בחופשיות עם הצורך בשימוש במיקרופון והגברה, על מנת שהקהל הרב שמתוכנן להגיע, יוכל לשמוע האמן שיופיע. האמצעי האלקטרוני שנוצר כתשובה לבעיה זו הוא אוזניות אלחוטיות עם מיקרופון, שמוכרות בשם מדונה אלחוטית.

ההופעות הראשונות של מדונה אלחוטית

כבר באמצע שנות ה40- מדענים ניסו לייצר אוזניות ומיקרופונים אלחוטיים שיעבדו על תדרי רדיו, אך מתקופת מלחמת העולם השנייה ועד היום חלו תמורות רבות בתכלית והיעוד של המיקרופונים האלחוטיים. אחד השימושים הבולטים שתפס תאוצה הוא לתחום הבידור. יש כאלו שטוענים כי כבר בשנות ה50 פרנק סינטרה השתמש במיקרופון אלחוטי, ומשם אמנים רבים בהמשך כמו הרולינג סטונס, פרדי מרקורי וכו'. אך השימוש באוזניות מחוברות המיקרופון בצורת מדונה אלחוטית נעשה לראשונה באמצע שנות ה80. אף על פי שהאוזניות קרויות אחר הזמרת המפורסמת מדונה, נטען שדווקא לא היא הראשונה שעשתה בהן שימוש במהלך הופעה, אלא הייתה זו ג'נט ג'קסון אשר הפכה את האוזניות לפופולריות בקרב זמרים, ופתחה את חופש התנועה לאמנים בהופעות. מאז ועד היום ניתן לראות מגוון שכלולים טכנולוגיים וגם מדונה אלחוטית על שלל צורותיה בכל הופעה, בה האמן או האמנית המופעים משלבים שירה יחד עם תנועות ריקוד מסובכות ומופע שלם עם להקת רקדניות ורקדנים.

שימושים אחרים

את המדונה האלחוטית ניתן למצוא לא רק בעולם הבידור, כי אם גם בעולמות רבים אחרים. שימוש נפוץ נראה מדי יום בחברות כמו מקדונלדס, כאשר המוכרים מרכיבים את האוזניות על מנת לדבר עם הלקוח, לרשום את הזמנתו ולעבוד תוך כדי בהעברת ההזמנות. אולם שימוש אחר לחלוטין מתרחש בתחום החלל ומגיע עד לאסטרונאוטים של נאס"א הנצפים מתקשרים עם מוקד יוסטון בטקסס באמצעות מדונה אלחוטית.

לסיכום, מגוון רחב של שימושים נעשים במיקרופונים ואוזניות אלחוטיות ברחבי העולם. הטכנולוגיה המתקדמת, מאפשרת לנו מדי יום לשפר את איכות חיינו וחווית התקשורת. אחת הדוגמאות ששינו את פני עולם הבידור, היו המצאת המדונה האלחוטית, מה שאפשר לאמנים להעלות מופע משולב שירה וריקודים מורכבים, ללא חשש שמא יסתבכו בכבלים המקשרים את המיקרופונים עם ההגברה. כך ההופעות עלו שלב וקיבלו הגדרה חדשה לחלוטין למהו הקונצרט.